1394-07-26 08:08
1477
0
22227
یادداشتی از محسن رایجی:

نقش امر به معروف ونهی از منکر در جامعه

اجراي صحيح امر به معروف و نهي از منكر، جامعه را از جنبه‌هاي مختلف در مقابل تهاجم فرهنگي دشمن بيمه مي‌كند.

به گزارش گلستان ما؛ محسن رایجی فعال فرهنگی و اجتماعی طی یاداشتی نوشت: معروف در لغت، به معنای شناخته شده و منکر به معنای ناشناخته و نادانسته آمده است. امّا در اصطلاح معروف به کار و حالتی گفته می شود که خوب بودن آن از نظر شرع و یا عقل به اثبات رسیده باشد، و منکر کاری است که از نظر شرع یا عقل، زشت و ناپسند تشخیص داده شود. در واقع، معروف کاری است که انجام آن ترجیح داشته باشد و منکر کاری است که انجام ندادن آن بهتر است.

تفاوت امر به معروف و نهی از منکر با ارشاد و نصیحت

گاهی امر به معروف و نهی از منکر، با ارشاد و نصیحت به یک معنی می آید؛ ولی واقعیت آن است که نصیحت و ارشاد، بیشتر جنبه دلسوزی و اندرز و تعلیم و موعظه دارد و همراه با وفق و مداراست، ولی امر به معروف و نهی از منکر به صورت تکلیف و دستوری از سوی شرع مقدس است.

امر به معروف و نهي از منكر دو فريضه مقدس است كه امت اسلام براي رسيدن به سعادت بايد به‌عنوان يك تكليف ديني و شرعي به آن عمل كند.

اگر به اين دو فريضه مهم توجه و عمل نشود، هنجارهاي غلط، جايگزين هنجارهاي صحيح شده و جامعه به تباهي كشيده مي‌شود.

تشكيل نظام جمهوري اسلامي را مصداق بارز معروف است در اين حركت مردمي، ترويج معروفات و مقابله با منكرات پرچم حكومت ديني را بر افراشته و خون شهدا ضامن بقاي آن است.

اجراي صحيح امر به معروف و نهي از منكر، جامعه را از جنبه‌هاي مختلف در مقابل تهاجم فرهنگي دشمن بيمه مي‌كند.

در اين شرايط كه دشمنان با همه حربه‌ها وارد ميدان شده، اصل امر به معروف و نهي از منكر بايد با ظرافت‌هايي اجرا شود كه بهترين نتيجه را به همراه داشته باشد.

براي تأثيرگذاري بيشتر اين فريضه بايد برنامه‌ريزي داشته باشيم. چرا كه امر به معروف و نهي از منكر تنها منحصر به يك جنبه از زندگي انسان نيست بلكه در همه ابعاد اجتماعي،اقتصادي،سياسي و فرهنگي تأثيرگذار است.

نقش امر به معروف و نهي از منكر را در اصلاح امور، نقشي پايه‌اي است و ترك اين فريضه موجب فساد امور و زوال جامعه است.اينكه امر به معروف و نهي از منكر،ضامن اجراي قوانين اسلام است، عزت و آبروي مسلمانان در گرو عمل به اين حكم است و ذلت و بيچارگي آنها راجع به ترك اين واجب است.

امر به معروف و نهي از منكر، از احكام عالي و ترقي بخش اسلام است و به همگان حق مي‌دهد كه اجراي احكام را از همه و هر كس مطالبه كنند و با معصيت و خلاف شرع مبارزه كنند.

يكي از مقوله‌هاي جامعه اسلامي در حوزه مسائل اخلاقي و اجتماعي، امر به معروف و نهي از منكر است كه بايد همه جوانان به اين امر توجه ويژه‌اي داشته باشند.

فرزندان ايران اسلامي به‌عنوان وارثان مكتب اسلام‌،عاشورا و انقلاب اسلامي همواره در سنگر معنويت،اخلاق،علم و دانش پيشرو هستند، پايداري و مقابله به‌مثل در مقابل شبيخون فرهنگي دشمن در گرو تحقق فريضه امر به معروف و نهي از منكر است.

نهادينه شدن فريضه امر به معروف در جامعه با همت همه اقشار و با بستر‌سازي بيشتر جهت تعميق اين فرهنگ اسلامي است.وضعيت امروز جامعه ما با توجه به هجمه‌هاي فرهنگي دشمنان اسلام ايجاب مي‌كند كه اين فريضه در جامعه به طور گسترده عملي شود.

خانواده‌ها نقش عمده‌اي در تربيت و تثبيت اصول اسلامي داشته و اصول تربيت اسلامي بايد بر اساس فريضه امر به معروف و نهي از منكر گام به گام در تربيت فرزندان مدنظر قرار گيرد تا در زمان حضور در جامعه، پايبند به قوانين اسلامي و دين اسلام باشند.

مقام معظم رهبری: همه باید امر به معروف و نهی از منکر بکنند ... امروز امر به معروف و نهی از منکر، هم مسئولیت شرعی و هم مسئولیت اتقلابی و سیاسی شماست.مسئله امر به معروف و نهی از منکر مثل مسئله نماز یاد گرفتنی است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.